جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

پخش مویرگی چیست؟

پخش مویرگی شباهت زیادی با سیستم توزیع اندام‌های بدن دارد که خون را به تمامی اعضا منتقل می‌کند. فرآیند فروش در سیستم فروش و پخش عمده هم به همان شیوه عمل می‌کند؛ با کمک عمده‌فروش‌ها (یا توزیع‌کنندگان) محصول به دست مشتریان منتقل می‌شود.

برای مثال، در صنعت مواد غذایی، محصولات به راحتی در همه فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و در سراسر مکان‌ها در دسترس هستند. این نوع توزیع که محصول را به سرعت و به راحتی در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌دهد، به عنوان توزیع عمده (Distribution) شناخته می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتر درباره فروش عمده و جنبه‌های مختلف آن می‌پردازیم. وظیفه یک شرکت توزیع عمده مدیریت فروش و توزیع محصولات در سطح کشور است. سیستم توزیع عمده یکی از ارکان بازاریابی است که به منظور انتقال کالاها از تولید به بازار مشغول به فعالیت است. این توضیحات به ما کمک می‌کند تا با توزیع عمده بیشتر آشنا شویم.

روش های توزیع کالا کدامند؟

روش‌های توزیع کالا شامل دو کانال اصلی است: روش‌های مستقیم و روش‌های غیرمستقیم یا پخش با واسطه. این کانال‌ها شامل فروش مویرگی، شرکت در نمایشگاه‌ها، فروش الکترونیکی، فروش از طریق نمایندگی‌ها و یا تدارکات شخص ثالث هستند. مدیریت توزیع و فروش محصولات باید با توجه به نوع محصولات، مدیریت کامل تمام مراحل فرآیند تامین کالا، انبار، پخش و تحویل کالا به مشتری در زنجیره تامین را بر عهده داشته باشد. توزیع مویرگی به عنوان یکی از عناصر اساسی بازاریابی تلقی می‌شود و فقط به معنای یک فرآیند لجستیکی و انتقال کالا از تولید کننده به انبارهای خرده‌فروشی نیست. پخش مویرگی، پخش کالا و توزیع تخصصی محصولات از جمله روش‌های برتری است که تولید کنندگان برای جذب بازار به کار می‌برند.

پخش مویرگی

هدف پخش مویرگی چیست؟

قبل از پخش مویرگی روشی برای تامین مواد اولیه رستوران مواردی وجود دارد که باید در نظر بگهدف از پخش موسع (Distribution) این است که محصول مورد نظر به آسانی در تمام بازارها قابل دسترسی باشد و به این ترتیب بیشترین تعداد مشتری را به خود جلب کند. این امر به خصوص برای کالاهایی که در برابر رقبای متعدد و قدرتمند قرار دارند، بسیار حیاتی است. به طور خلاصه، هدف اصلی از پخش موسع در بازاریابی، فراهم کردن دسترسی گسترده به محصولات است، به ویژه در صنایعی مانند مواد غذایی و بهداشتی که مصرف‌کنندگان به طور روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنند، و یا در شرایطی که برندهای متعددی از یک محصول وجود دارند و اگر مشتری محصول شما را نخرید، قطعاً به برند رقیب رجوع خواهد کرد.یرید. مواردی مثل: غذاهایی که سرو می‌کنید، فضای ذخیره‌سازی که در اختیار دارید و میزان فروش‌تان. منوی خود را در نظر بگیرید و تمام مواد لازم برای تهیه‌ی آیتم‌های آن را بنویسید.

با سرآشپز خود مشورت کنید و با همفکری او این لیست را تهیه کنید. هدف این است که یک لیست جامع از هر ماده غذایی و نوشیدنی‌ای که نیاز دارید داشته باشید. می‌توانید برای این کار از بقیه‌ی اعضای رستوران‌تان نیز مشورت بگیرید دقت کنید تا حتی از موارد ریز مانند نمک یا حتی دستمال توالت و تعویض روزانه‌ی گل بر روی میز‌ها نیز غافل نشوید.

با توجه به نوع رستوران دسته‌های کلی مانند گوشت، محصولات لبنی، ادویه‌جات، سبزیجات، نوشیدنی‌ها و… ایجاد کنید و در هر دسته هر چه که نیاز است را دسته بندی و مرتب کنید. به‌اندازه فضای ذخیره‌سازی موجود برای انواع مختلف محصولات توجه داشته باشید.

برای مثال، اگر بیشتر از فضای فریزر مواد داشته باشد، بیرون می‌مانند و خراب می‌شوند، همچنین فروش شما مشخص می‌کند که چه مقدار و هرچند وقت یک‌بار باید مواد غذایی را خریداری کنید. این کار نیاز به کمی ازمون و خطا دارد و احتمالا چند وقتی طول بکشد تا روال کار دستتان بیاید.

برای تامین مواد اولیه رستوران باکیفیت باید تأمین‌کننده مناسبی داشته باشید تا مطمئن شوید مواد باکیفیت را برای شما فراهم می‌آورد.

مزایا پخش مویرگی چیست؟

در پخش و فروش مویرگی، رابطه بازاریاب و خریدار بصورت حضوری در تعامل بهینه بین فروشندگان و خرده فروشان تاثیر مثبتی دارد. در ادامه مزایایی پخش مویرگی را برای طرفین خواهیم گفت:

  • کاهش ریسک مالی به دلیل ارزان قیمت بودن محصولات تند مصرف
  • کنترل و مدیریت بازار
  • استفاده از بازخورد و اطلاعات بازار برای فروش‌های بعدی
  • پوشش بیشتر مشتریان و افزایش سهم بازار
  • پخش سریع‌تر برای کالاهای تند مصرف
  • افزایش رشد برندها

علاوه بر تولیدکنندگان، مزایای پخش مویرگی شامل حال مشتریان هم می‌شود. با این استراتژی فروش، مشتریان به راحتی نیازهای خود را تامین می‌کنند. چند مورد از مزایای پخش مویرگی برای خرده‌فروشان و پایانه‌های فروش:

  • صرفه جویی در وقت برای تحویل به موقع و سریع کالا
  • صرفه جویی در هزینه مصرف کنندگان با حذف واسطه‌ها
  • امکان مقایسه قیمت‌ها و خدمات در شرکت‌ها و برندهای مختلف
WhatsApp
Email
Pinterest
Telegram
Twitter
LinkedIn